PRIPRAVUJEME
Réflexion du Château
Peter Decheť
19. 9. − 1. 11. 2024
Kurátor: Andrej Jaroš
O VÝSTAVE
Ideovú os projektu RÉFLEXION DU CHÂTEAU tvoria záznamy premeny architektúry jednej historickej pamiatky. Je ňou národná kultúrna pamiatka, rozsiahly barokový Tovarnícky kaštieľ patriacej zámožnej buržoáznej rodine Haupt-Stummerovcov, v ktorom sa nachádza autorov ateliér.
Jednak sa predloha, zdroj a vstupné materiály opierajú o fotografie minulosti, takisto o stav súčasný, na druhej strane časovú líniu “filmových políčok” dopĺňa fúzia skutočnosti a imaginácie založená na abstrahovaní reality. Výstupom je maliarska kolekcia možných a nemožných, skutočných a menej skutočných portrétov architektúry.
Séria pozostáva z unifikovaných formátov inštalovaných ako závesný obraz. Jednotlivé maľby sú autonómne, ale spoločná celková inštalácia ponúka možnosť čítania rozmanitého príbehu bohatstva, luxusu, aristokracie, úpadku, prázdnoty, ideológie, zmene funkcie, opomenutia, nádeje a podobne.
SLOVO AUTORA
Zaujímal som sa o deformácie architektúry v prostredí historickej budovy kaštieľa. Tam vznikla séria malieb na základe okien, ktorých nerovnomerne odliate sklá deformovane zrkadlia okolitú architektúru.
Každé okno pozostávalo zošiestich formátov, ktoré spolu tvorili celok – jednu maľbu. Zameral som sana zobrazenie fragmentu, ako aj väčšieho celku – fasády.
Hotové maliarske výstupy som nainštaloval do samotných okien kaštieľa, čím vznikol efekt optickej ilúzie (trompel’oeil).
Touto prácou som si chcel skúsiťmaliarsky presah, intervenciu vo verejnom priestore, overiť si možnosti trompel’oeil, ale i získať novú skúsenosť v rámci inštalácie.
KURÁTORSKÝ TEXT
Výstava Réflexion du Château prezentuje výber z jeho niekoľkoročnej maliarskej tvorby, prostredníctvom ktorej skúma priestor (maliarsky aj reálny) a náhodné predmety v ňom situované. Vyjadruje a hľadá akési esencie týchto prázdnych priestorov a ich vzťah k sebe samému. Zobrazuje patinu navrstvenú prežitými spomienkami a časom, ktorý sa na nich podpísal.
Niektoré obrazy Petra Decheťa odkazujú na rozsiahle priestory zanedbanej národnej kultúrnej pamiatky a rozličné predmety vynárajúce sa v rytmickom rastrovanom usporiadaní, poukazujúc na akýsi zvláštny poriadok a uniformitu náhodne vytvorených inštalácií.
Autor vo svojich maľbách dosť dôkladne mapuje a zachytáva okolité priestory v rámci svojho ateliéru, ktorý je preňho nielen pracovným zázemím, alebo útočiskom pred nepriaznivým počasím, ale aj tajomným priestorom na objavovanie neznámych zákutí , či už v rozsiahlom podkroví manzardnej strechy, alebo v temnom suteréne klenutých pivníc.
Dechceť tak intenzívne vyníma tieto danosti historického prostredia a snaží sa ho zachytiť cez tristnú prítomnosť plnú paradoxov našej konzumnej spoločnosti a povrchnej doby pričom zobrazuje absudné objekty, ako napríklad vrad limuzíny Audi jeho súčasného majiteľa kaštieľa, ktorý ho po hrozivej autonehode nechal umiestnený ako spomienkový artefakt uprostred čestného nádvoria, kde sa okrem stavebného materiálu lešenárských trubiek nachádza aj veľký hrdzavejúci satelit naplnený vodou. V jeho zrkadliacej hladine nachádza romantizujúcom spôsobom zobrazuje zrkadliaci odraz náprotivého bastiónu.
Zachytáva tak jedinečnú atmosféru a genia loci v zamrznutom čase postkapitalistickej apokalypsy. Vo figurálnych maľbách poukazuje na minulé momenty z bežného života zámožnej Továrnickej rodiny, ktorá tu žila až do konca druhej svetovej vojny, kedy musela po zmene politickej situácie emigrovať do Rakúska a ich rozsiahli majetok bol zabavený štátom.
Je tak veľmi zaujímavé sledovať ako sa autor snaží vysporiadať aj s týmito historickými súvislosťami a začleniť tieto vedome či podvedome do kontextu svojej tvorby. Kurátorský koncept výstavy v bytovej galériii vytvára iluzórny priestor autorovho ateliéru aj vďaka cielenej selcie diel.