top of page
FB Cover_vacsi.png

close – distant

Austrian collective

7. 3. − 30. 3. 2025

Kurátorka: Katarína Balúnová

O VÝSTAVE

Výstava Close - Distant sa zaoberá otázkami hľadania identity v priestore a čase. Spochybňuje binárny pojem blízkeho a vzdialeného, skúma zložité introspektívne či extrospektívne vzťahy, geografické, kultúrne a psychologické približovanie, ktoré je vyjadrené cez diverznú materialitu mladého súčasného umenia.

Predstavuje výber diel študentov Akadémie výtvarných umení vo Viedni, ktoré vznikli v ateliéri Maľby Art and Image / Abstraction pod vedením prof. Michaely Eichwald a Thomasa Winklera a Art and Image / Context pod vedením prof. Alice Creischer a Andreas  Siekmann. 

 

Výstava Close – Distant pozýva k zamysleniu sa nad povahou našej existencie vo vzťahu k sebe samým a k iným, k súčasným, minulým alebo budúcim konkrétnym a imaginárnym situáciám a miestam, ktoré nás formujú. Karen Barad vo svojej eseji On Touching—The Inhuman That Therefore I Am píše:

„Keď sa dve ruky dotýkajú, dochádza k zmyslovosti tela, k výmene tepla, pocitu tlaku, prítomnosti,  blízkosti inakosti, ktorá približuje druhého takmer tak blízko ako seba samého. Možno ešte bližšie. A ak  tie dve ruky patria jednej osobe, nemohlo by to oživiť zvláštny pocit inakosti seba samého... privítanie  cudzinca v sebe? V dotyku sa toho deje toľko: vzbudzuje sa nekonečno iných - iných bytostí, iných  priestorov, iných časov... Čo je mierou blízkosti?“

Blízkosť a vzdialenosť sú pojmy, ktoré hoci zdanlivo  protichodné, v našich životoch často koexistujú. Fyzická a emocionálna blízkosť alebo vzdialenosť  môžu byť vzájomne zameniteľné; fyzická blízkosť sa nemusí rovnať spoločnému porozumeniu alebo skúsenosti, rovnako ako emocionálna blízkosť môže existovať výlučne na psychologickej úrovni. Umelci vo svojich dielach reflektujú vnútorný a vonkajší svet, pričom využívajú dynamický vzťah medzi  materialitou a významom.

Okrem tradičných maliarskych médií ako je olej a akryl využívajú aj  netradičné materiály ako je látka, koža a nájdené predmety, vytvárajúc tak hybridnú platformu, ktorá sa neustále mení v napätí medzi eleganciou a expresiou. Ako naznačuje Karen Barad v rámci koncepcie agenciálneho realizmu, materiály nie sú len pasívnymi substanciami, ale aktívnymi  účastníkmi tvorby významov.

Samotný proces maľby, ktorý je fyzickým aktom dotyku, tak odhaľuje, že  materiály - pigmenty, textúry a povrchy – sú spolutvorcami umeleckého vyjadrenia. Výsledné diela sa  hýbu od figurácie k abstrakcii a späť, hľadajúc formu medzi chaosom a poriadkom, odrážajúc tak  hlboké kontrasty života. 

 

Názov výstavy Close – Distant zároveň odkazuje na geografickú blízkosť a zároveň určitú kultúrnu  vzdialenosť Bratislavy a Viedne, ktorá je výsledkom odlišných historických trajektórií a politických systémov. Obe mestá boli výrazne previazané až do začiatku 20. storočia ako súčasť Rakúsko-Uhorska.

Zásadným faktorom neskoršieho odlišného vývoja bolo najmä politické rozdelenie Európy po druhej  svetovej vojne, ktoré trvalo až do roku 1989.

 

Výstava má za cieľ poukázať na možnosti zaktivizovania  kultúrnej cezhraničnej spolupráce, ktorá sa ukazuje aj 35 rokov po páde železnej opony ako  nedostatočne využitý potenciál.

IMG_0521.jpg
IMG_0553.jpg
IMG_0526.jpg
IMG_0531.JPG
IMG_1114.JPG

© 2025 by Adam Jajcay

Baštová 1, 811 03 Bratislava, Slovakia

  • Instagram
  • Facebook Clean

FLATGALLERY

MLADÉ UMENIE o.z.

bottom of page