top of page
IMG_7731 2.HEIC
Zvery
Petra Kanócz
Kurátor: Andrej Jaroš
Vernisáž: 10. 5. 2024 o 19:00
Trvanie: 11. 5. – 1. 7. 2024
Adresa: Baštová 1, Bratislava
VÝSTAVA PREBIEHA
OTVÁRACIA DOBA: Po-Ne: 16:00-20:00
  • Facebook
  • Instagram
V poradí už tretia výstava v  roku 2024 v rámci vo Flatgallery je venovaná košičanke Petre Kanócz,
talentovanej autorke už etablovanej generácie, absolventke katedry maľby katedry maľby v ateliéroch
pedagógov Žigmonda Károlyiho a Eszter Radák na Akadémia výtvarných umení v Budapešti (2005).

Výstavný projekt s pomenovaním „ZVERY“ prináša kurátorskú selekciu diel z aktuálnej autorkinej
vizuálnej tvorby, plynule nadväzujúcej na predošlé diela so zvieracou tematikou v jej typickej surreálnej
podobe, avšak vychádzajúc z reálneho sveta, ktorý nás všetkých obklopuje. Kurátorská selekcia diel
Andreja Jaroša sprostredkováva návštevníkom expresívne a námetovo výrazné autorkine myšlienkové
pochody vo výraznej farebnej explózii.
Slovo autorky
„Téme portrétov zvierat som sa venovala už v rôznych obdobiach svojej tvorby. Tieto portréty sú akýmsi zrkadlom do duše/hlavy daného tvora. Vraví sa aj, že zvieratá sú ,,nemé duše“ nedokážu slovami dokomunikovať svoje potreby a myšlienky, len tak hladia dúfajúc, že ich niekto pochopí.

Pri starších zobrazeniach majú ,,zvery,, ľudské telo, a sú oblečené v ,,trendy šatách,, niektoré aj so vzorom
korešpondujúcim so vzorom kožušiny daného zvieraťa. Tým som sa snažila jednak poukázať na dobu konzumného opičenia sa a slepého nasledovania trendu, ale aj sa pohrať s iróniou a cynizmom.

Zvieratá zámerne zobrazujem oblečené a tým ich personifikujem. Ponúkam im tak, aj istý nastroj prezentovania
sa. Pozadie naznačuje priestor v ktorom sa nachádzajú. Za nimi sa odohráva dej, no oni sú z jeho kontextu vytrhnuté a posunuté do popredia ako osamele, pózujúce modely.

V iných prípadoch sa naznačením horizontu snažím ,,zver,, umiestniť v neutrálnom abstraktnom priestore. Ten dodáva atmosféru a podčiarkne náladu zobrazenej bytosti. Rada sa hrám s nezvyčajným zobrazením
každodenných predmetov a javov.

Posúvam hranicu medzi prvoplánovo pekným a nie až tak estetickým. Umocním to nedbanlivou expresívnosťou a použitím ,,špinavých,, farieb. Nechcem sa páčiť ale zaujať. Pre niekoho kožená, vráskavá tvár mačky môže pôsobiť odpudivo no mne ponúka možnosť hry ako ju znázorniť aby sa stala peknou. Zatiahne diváka do svojho príbehu na prvý pohľad škaredej mačky ,ktorá je odetá v dúhovom kožuchu pripomínajúcom cukrovú vatu a stala sa obeťou vkusu svojho majiteľa - PÁNA.

Rovnako ako čierny pudlík ktorého bujný čierny kožuch kypí z plastovej rúžovej bundičky ktorá mu je evidentne mala a nepohodlná....no ladí so značkovou bundou jeho PANI. Tieto ,,zvery,, sú aj akýmsi subjektívnym zrkadlom v ktorom skúmam svoje nálady, pohľady, vnímanie a schopnosť byť prítomná
v anonymite ich bytia.

Petra Kanócz, autorka
Kurátorský text
V rámci výstavy „ZVERY“ sú prezentované najnovšie diela Petry Kanócz z jej tvorby za posledných 7 rokov, v ktorých pozvoľna nadväzuje na svoje predošlé „zvieracie cykly“ s výrazne expresívnymi, gestickými postojmi a zároveň v surovom vizuálnom stvárnení stekajúcej maľby akrylom.

Autorka personifikačným procesom vtláča rôzne ľudské vlastnosti a diapazón emócií rôznym zvieracím
jednotlivcom, ktorých projektuje do reálneho života, no kontemplujú v akomsi snovom opojení. Vynárajú sa tu hravé, zato v súčasnosti stigmatizované medvede, verné psy na obraz svojich pánov a paničiek, prítulné ale zároveň i divoké, elektrizujúce egyptské hladkosrsté mačky, alebo rybie variácie, či bájne jednorožce.

Zmysel pre vtipnú iróniu a zároveň silná pozorovateľská schopnosť u Petry vytvára silne kreatívne kombo, variujúce sa v takmer nekonečne množiacom sa príbehu Ezopských bají.

Široká škála farebných odtieňov, vrátane krikľavých - neónových akcentov a doplňujúcich nápisov poukazuje na
aktuálne pop-artové odkazy postmodernistickej maľby, no zároveň aj na silnú modernistickú tradíciu maďarskej vizuálnej školy, v niečom exotickej, a v niečom zas blízkej našej domácej maľbe, ktorá vo svojej podstate stále objavuje nevyčerpateľné nové polohy v novom kontexte.

Andrej Jaroš, kurátor
bottom of page